"BAGI
saya boleh … 'anytime' cikgu boleh merotan atas kesalahan yang
difikirkan perlu, syarat merotan di bawah paras lutut dan kemudian harus
dirotan di hadapan murid lain." Demikian pandangan seorang pembaca dalam
ruangan 'facebook.com/utusan_online' yang disiarkan dalam akhbar Utusan
Malaysia baru-baru ini. (Utusan
Malaysia, 2012)
Rotan pernah menjadi isu nasional
tidak lama dahulu dan hingga sekarang masih belum ditemui jalan
penyelesaiannya. Isu ini bangkit adalah ekoran dari kemerosotan disiplin dan
keruntuhan moral para pelajar. Sebelum ini, iaitu pada zaman ayah, abang dan kakak
kita belajar, merotan adalah dibenarkan. Guru-guru bebas melaksanakan tugas
mendisiplinkan para pelajarnya dengan tenang tanpa terikat dengan mana-mana
peraturan yang bermacam-macam.
Manakala pada pandangan islam tentang perlaksanaan hukuman rotan atau sebat ini
tujuannya adalah untuk memberi pengajaran atau ajar adab kepada kanak-kanak.
Syarak juga memberi kebenaran kepada suami untuk menyebat isterinya yang nusyuz
yang tidak insaf selepas diberi nasihat dan berpisah tempat
tidur. Manakala di dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. bersabda
(ertinya): Arahkanlah anak-anak kamu supaya mengerjakan sembahyang ketika
berusia 7 tahun, dan pukullah ketika mereka berusia 10 tahun ( jika enggan
sembahyang ), dan pisahkanlah tempat tidur di antara mereka. (HR Abu Daud
) .
Ini menunjukkan bahawa memang ada hukuman pukul di dalam islam dan para amirul
mukminin juga telah mengizinkan para guru melaksanakan hukuman pukul terhadap
kanak- kanak ketika benar- benar perlu. Hukuman tersebut hendaklah berdasarkan
mahu memberi pengajaran atau ajar adab, tidak kerana dorongan individu ( marah,
benci dan sebagainya )
KELEBIHAN
1.
Cara yang efektif untuk menanamkan sikap displin di dalam diri pelajar-
pelajar, lebih-lebih lagi bagi pelajar yang degil dan melakukan kesalahan yang
berulang- ulang kali. Sebagai contoh membuli, merokok mencuri dan sebagainya.
2.
Langkah pencegahan “deterrent” yang efektif untuk pelajar lain. Hal ini kerana
apabila pelajar itu dirotan sambil disaksikan pelajar lain mereka akan merenung
dan dapat memunasabahkan diri mereka. Bak kata pepatah “pencegahan lebih baik
dari rawatan.
3.
Bertujuan memberikan pengajaran kepada pelajar yang degil. Ini kerana dengan
menjalankan hukuman rotan, murid- murid akan berfikir dahulu sebelum melakukan
sebarang kesalahan displin kerana risiko yang akan mereka tanggung amat berat.
Selain daripada kesakitan, mereka juga akan mendapat aib didepan khalayak
sekolah dan menconteng arang dimuka ibu bapa mereka. Ringkasnya, hukuman rotan
juga akan mengajar murid- murid supaya lebih berdisplin dan bertindak dengan
fikiran yang rasional supaya tindakan mereka itu tidak akan merugikan diri
mereka sendiri.
KEBURUKAN
1.
Ia akan menyebabkan murid- murid yang disebat atau dirotan berasa trauma dan
fobia. Ini kerana sebelum mereka dirotan, mereka akan berasa takut.
Keseimbangan emosi mereka akan tergugat dan mereka akan mengalami gangguan
emosi yang dahsyat apabila mereka disebat. Mereka juga mungkin akan kehilangan
keyakinan diri dan berasa malu dan segan untuk berinteraksi dengan rakan- rakan
selepas mereka disebat di khalayak ramai.
2.
Hukuman rotan boleh dianggap hukuman yang tidak berperikemanusiaan. Hal ini
kerana rotan akan menyebabkan kecederaan fizikal kepada murid yang dirotan.
Kecederaan yang dialami mereka adalah luka pada bahagian yg dirotan malah
mungkin juga pada tulang belakang, jikalau hukuman itu tidak dijalankan dengan
sempurna dan berhati- hati. Bukan itu sahaja, malah pelajar yang disebat akan
dipinggirkan atau dipulaukan rakan-rakan mereka kerana takut jikalau diapa-
apakan.
3.
Hukuman yang mengaibkan pelajar tersebut dan tiada siapa yang ingin berkawan
dengan mereka. Akibatnya mereka akan berhenti dan tercicir dari sekolah. Dengan
ramainya kadar pelajar berhenti sekolah, maka meningkatlah kadar keciciran
pelajar di sekolah.
Berdasarkan perbincangan diatas jelaslah bahawa hukuman rotan mendatangkan
kebaikan dan juga keburukan. Hukuman rotan wajar dilaksanakan sekiranya ia
melibatkan kesalahan- kesalahan yang serius dan menuntut tindakan tegas
daripada pihak sekolah. Namun begitu ia tidak harus dilakukan sewenang-
wenangnya. Tujuan hukuman rotan adalah untuk memupuk displin bukan untuk
mengaibkan pelajar apatah lagi sehingga menyebabkan keciciran pelajar. Hukuman
rotan merupakan alternatif yang terakhir sekiranya semua usaha lain seperti
kaunseling dan mendapatkan kerjasama ibu bapa menemui kegagalan. Sekiranya
semua pihak bekerjasama insyaAllah masalah yang telah lama menjadi duri dalam
daging ini akan dapat di selesaikan dengan saksama dan impian sekolah untuk
melahirkan sekolah yang berprestasi tinggi.
No comments:
Post a Comment