Wednesday 29 August 2012

ISU PENDIDIKAN : PATUT ATAU TIDAK PELAJAR DIROTAN??




"BAGI saya boleh … 'anytime' cikgu boleh merotan atas kesalahan yang difikirkan perlu, syarat merotan di bawah paras lutut dan kemudian harus dirotan di hadapan murid lain." Demikian pandangan seorang pembaca dalam ruangan 'facebook.com/utusan_online' yang disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia baru-baru ini. (Utusan Malaysia, 2012)
            Rotan pernah menjadi isu nasional tidak lama dahulu dan hingga sekarang masih belum ditemui jalan penyelesaiannya. Isu ini bangkit adalah ekoran dari kemerosotan disiplin dan keruntuhan moral para pelajar. Sebelum ini, iaitu pada zaman ayah, abang dan kakak kita belajar, merotan adalah dibenarkan. Guru-guru bebas melaksanakan tugas mendisiplinkan para pelajarnya dengan tenang tanpa terikat dengan mana-mana peraturan yang bermacam-macam.

        Manakala pada pandangan islam tentang perlaksanaan hukuman rotan atau sebat ini tujuannya adalah untuk memberi pengajaran atau ajar adab kepada kanak-kanak. Syarak juga memberi kebenaran kepada suami untuk menyebat isterinya yang nusyuz yang tidak insaf selepas diberi nasihat dan berpisah tempat tidur. Manakala di dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. bersabda (ertinya): Arahkanlah anak-anak kamu supaya mengerjakan sembahyang ketika berusia 7 tahun, dan pukullah ketika mereka berusia 10 tahun ( jika enggan sembahyang ), dan pisahkanlah tempat tidur di antara mereka. (HR Abu Daud ) .

        Ini menunjukkan bahawa memang ada hukuman pukul di dalam islam dan para amirul mukminin juga telah mengizinkan para guru melaksanakan hukuman pukul terhadap kanak- kanak ketika benar- benar perlu. Hukuman tersebut hendaklah berdasarkan mahu memberi pengajaran atau ajar adab, tidak kerana dorongan individu ( marah, benci dan sebagainya )



KELEBIHAN
1. Cara yang efektif untuk menanamkan sikap displin di dalam diri pelajar- pelajar, lebih-lebih lagi bagi pelajar yang degil dan melakukan kesalahan yang berulang- ulang kali. Sebagai contoh membuli, merokok mencuri dan sebagainya.

2. Langkah pencegahan “deterrent” yang efektif untuk pelajar lain. Hal ini kerana apabila pelajar itu dirotan sambil disaksikan pelajar lain mereka akan merenung dan dapat memunasabahkan diri mereka. Bak kata pepatah “pencegahan lebih baik dari rawatan.

3. Bertujuan memberikan pengajaran kepada pelajar yang degil. Ini kerana dengan menjalankan hukuman rotan, murid- murid akan berfikir dahulu sebelum melakukan sebarang kesalahan displin kerana risiko yang akan mereka tanggung amat berat. Selain daripada kesakitan, mereka juga akan mendapat aib didepan khalayak sekolah dan menconteng arang dimuka ibu bapa mereka. Ringkasnya, hukuman rotan juga akan mengajar murid- murid supaya lebih berdisplin dan bertindak dengan fikiran yang rasional supaya tindakan mereka itu tidak akan merugikan diri mereka sendiri.



KEBURUKAN
1. Ia akan menyebabkan murid- murid yang disebat atau dirotan berasa trauma dan fobia. Ini kerana sebelum mereka dirotan, mereka akan berasa takut. Keseimbangan emosi mereka akan tergugat dan mereka akan mengalami gangguan emosi yang dahsyat apabila mereka disebat. Mereka juga mungkin akan kehilangan keyakinan diri dan berasa malu dan segan untuk berinteraksi dengan rakan- rakan selepas mereka disebat di khalayak ramai.

2. Hukuman rotan boleh dianggap hukuman yang tidak berperikemanusiaan. Hal ini kerana rotan akan menyebabkan kecederaan fizikal kepada murid yang dirotan. Kecederaan yang dialami mereka adalah luka pada bahagian yg dirotan malah mungkin juga pada tulang belakang, jikalau hukuman itu tidak dijalankan dengan sempurna dan berhati- hati. Bukan itu sahaja, malah pelajar yang disebat akan dipinggirkan atau dipulaukan rakan-rakan mereka kerana takut jikalau diapa- apakan.

3. Hukuman yang mengaibkan pelajar tersebut dan tiada siapa yang ingin berkawan dengan mereka. Akibatnya mereka akan berhenti dan tercicir dari sekolah. Dengan ramainya kadar pelajar berhenti sekolah, maka meningkatlah kadar keciciran pelajar di sekolah.

        Berdasarkan perbincangan diatas jelaslah bahawa hukuman rotan mendatangkan kebaikan dan juga keburukan. Hukuman rotan wajar dilaksanakan sekiranya ia melibatkan kesalahan- kesalahan yang serius dan menuntut tindakan tegas daripada pihak sekolah. Namun begitu ia tidak harus dilakukan sewenang- wenangnya. Tujuan hukuman rotan adalah untuk memupuk displin bukan untuk mengaibkan pelajar apatah lagi sehingga menyebabkan keciciran pelajar. Hukuman rotan merupakan alternatif yang terakhir sekiranya semua usaha lain seperti kaunseling dan mendapatkan kerjasama ibu bapa menemui kegagalan. Sekiranya semua pihak bekerjasama insyaAllah masalah yang telah lama menjadi duri dalam daging ini akan dapat di selesaikan dengan saksama dan impian sekolah untuk melahirkan sekolah yang berprestasi tinggi.



No comments:

Post a Comment