Tan
Sri Alimuddin Mohd Dom
(Penulis ialah
Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad)
Tidak
ramai yang tahu di sebalik bangunan yang dikawal rapi dengan dinding batu yang
tinggi dan tebal serta disalut dengan kawat berduri terdapat sebuah sekolah di
dalamnya. Sekolah ini dihuni oleh pelajar khas yang terdiri daripada banduan
muda iaitu mereka yang dijatuhi hukuman oleh mahkamah kerana melakukan berbagai
kesalahan jenayah. Hanya ada beberapa negara di dunia ini seperti negara kita
yang menyediakan kemudahan pendidikan di dalam penjara. Laporan Khas dalam
Utusan Malaysia pada 23 Januari lalu merupakan maklumat menarik yang lengkap
dan dapat dikongsi bersama mengenai perkembangan salah satu cabang sekolah di
negara kita. Kemudahan pendidikan ini menunjukkan betapa kerajaan sangat
prihatin terhadap hak untuk mendapat pendidikan termasuk kepada kanak-kanak
yang dijatuhi hukuman oleh mahkamah. Walaupun berada di sebalik balik tirai
besi keperluan mendapatkan pendidikan secara formal dalam kalangan kanak-kanak
itu tidak diabaikan. Sekolah dalam penjara ini dikenali sebagai Sekolah
Integriti yang mula beroperasi sejak 2008. Seperti kanak-kanak lain mereka juga
disediakan perkhidmatan guru terlatih dan berpengalaman serta dibekalkan
peralatan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi.
Hingga kini terdapat 1,650 pelajar yang terdiri daripada pesalah juvenil yang
sedang mengikuti pelajaran di enam buah penjara. Sekolah Integriti ini
beroperasi mengikut zon iaitu di Penjara Kajang, Penjara Kluang, Penjara
Marang, Penjara Sungai Petani, Penjara Kuching dan Penjara Kota Kinabalu. Ini
termasuk dua buah Sekolah Henry Gurney di Melaka dan Keningau, Sabah yang
beroperasi sejak 1950. Pertambahan bilangan pelajar di sekolah ini agak tinggi
di mana jumlahnya hanya 531 tahun 2008, 531 tahun 2009 dan meningkat kepada
1,104 pada 2010. Kerjasama Kementerian Pelajaran dan Jabatan Penjara bagi
menyediakan kemudahan pendidikan kepada banduan muda ini seharusnya diberi
pujian. Matlamat pendidikan di sekolah ini bukan setakat menyediakan keperluan
asas literasi dan numerasi kepada kanak-kanak tersebut tetapi turut menyediakan
keperluan masa depan mereka. Dengan kata lain pelajar-pelajar ini diberikan
kemudahan mengikuti pelajaran akademik, kokurikulum dan vokasional yang
bertujuan untuk melahirkan modal insan selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Di bidang akademik pelajar diberi peluang menduduki peperiksaan
Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil
Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Bagi melengkapkan diri aspek motivasi,
pembinaan sahsiah dan kemahiran 'soft skill' turut diberikan.
Diharapkan apabila meninggalkan institusi penjara nanti setidak-tidaknya mereka
akan dapat menyesuaikan diri dengan mudah dalam persekitaran masyarakat. Di
samping itu dapat berdikari dengan mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan
kelulusan dan pengalaman yang telah diterima sepanjang berada di penjara. Agak
menarik adalah pencapaian akademik yang menggalakkan di kalangan pelajar-pelajar
sekolah berkenaan. Misalnya terdapat pelajar yang memperolehi 6A dalam
peperiksaan PMR dan pelajar terbaik dalam SPM memperolehi 7A dan 1B. Peratus
kelulusan adalah tinggi iaitu PMR 90.1 peratus dan SPM 95.24 peratus. Kejayaan
dalam bidang akademik ini sudah tentu atas usaha keras pelajar dan sokongan
kuat guru-guru di sekolah berkenaan. Ini membuktikan bahawa suasana
pembelajaran di penjara bukanlah menjadi faktor penghalang kepada kejayaan.
Beberapa tahun lepas penulis berpeluang melawat Sekolah Integriti di Penjara
Kajang dan Penjara Kluang. Sebaik sampai ke sekolah tersebut jelas perasaan
kagum dengan kelengkapan bilik darjah, makmal dan pusat sumber yang kelihatan
sangat kemas dan lengkap. Kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang disediakan
adalah dikira setanding dengan sekolah harian yang lain.
Demikian juga guru-guru yang bertugas adalah merupakan guru terlatih dan
berpengalaman. Mereka dipilih khusus untuk mengajar di sekolah berkenaan
selepas melalui beberapa peringkat temuduga. Dalam perbualan, guru-guru
tersebut menyatakan rasa bangga kerana berpeluang berkhidmat di sekolah
berkenaan. Menurut mereka saat yang paling menyedihkan ialah ketika hampir cuti
panjang persekolahan di mana pelajar-pelajar seolah-olah tidak mahu berpisah
dengan guru. Pelajar sangat mesra dengan guru dan menganggap guru-guru sebagai
pengganti ibu dan bapa. Pelajar sangat patuh dan sentiasa menghormati guru-guru
malah sangat suka jika guru sering berleter atau memberi nasihat panjang kerana
dikatakan sama seperti sikap ibu mereka semasa berada di rumah dahulu. Langkah
Kementerian Pelajaran menempatkan 102 orang guru dan menyediakan kemudahan
pengajaran dan pembelajaran yang lengkap adalah suatu yang harus diberi pujian.
Walaupun pelajar-pelajar pernah melakukan kesalahan jenayah tetapi hak mereka
untuk mendapat pendidikan yang terbaik secara format tidak harus diabaikan.
Moga-moga segala ilmu pengetahuan dan pengalaman yang diperolehi di sekolah
tersebut akan dapat dimanfaatkan selepas meninggalkan bangunan penjara di suatu
hari nanti.
SUMBER
30
Januari 2011